Γονείς

Αλφαβήτα για γονείς

Α. Άγνωστοι. Συμβουλέψτε το παιδί σας να μην εμπιστεύεται ανθρώπους που δεν γνωρίζει και να μη δέχεται τίποτα από εκείνους ακόμα και αν ισχυρίζονται ότι είναι φίλοι ή γνωστοί σας. Φροντίστε να παίρνετε εσείς το παιδί από το σχολείο ή ειδοποιήστε τη δασκάλα της τάξης και το διευθυντή σε περίπτωση που κάποιο άλλο πρόσωπο πρέπει να το κάνει. Ενημερώστε σε περίπτωση που δείτε κάποιον άγνωστο ενήλικα στο χώρο γύρω από το σχολείο. Να ξέρετε πως απαγορεύεται αυστηρά η είσοδος  στο σχολείο χωρίς την άδεια της διευθύντριας αφού χτυπήσει το κουδούνι για την πρωινή προσευχή.

Β. Βαθμολογία Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου (Α’ και Β’ ) ο γονέας / κηδεμόνας  ενημερώνεται προφορικά για την πρόοδο του μαθητή / μαθήτριας από το δάσκαλο της τάξης. Η αξιολόγηση είναι μια συνεχής διαδικασία σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς με κριτήριο την επίτευξη των επί μέρους στόχων που τίθενται κάθε φορά.

Γ. Για το σπίτι…. Βρείτε ένα ήσυχο μέρος όπου θα διαβάζει o μικρός  μαθητής χωρίς να αποσπάται η προσοχή του. Βοηθήστε το παιδί σας με τις εργασίες αλλά μην κάνετε εσείς όσα πρέπει να γράψει εκείνο.

Δ. Δημιουργικότητα. Ενισχύστε τη δημιουργικότητα του παιδιού σας αγοράζοντας μπογιές , μπλοκ ζωγραφικής , πολύχρωμα χαρτόνια , κόλλες , πούπουλα , γκλίτερ που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να εκφράσει τα συναισθήματά του μέσα από την τέχνη.

Ε. Ενημέρωση. Ενημερώστε την εκπαιδευτικό για  οτιδήποτε  συμβαίνει στο σπίτι και ίσως  επηρεάζει το παιδί στο διάβασμά ή τη διάθεση του. Σε δυσάρεστες καταστάσεις όπως ένας χωρισμός, η αρρώστια κάποιου μέλους της οικογένειας ή ο θάνατος ενός κατοικίδιου ο δάσκαλος θα μπορέσει στηρίξει καλύτερα το παιδί.

Ζ. Ζήτωωω ! Ενθαρρύνεται το παιδί σας στην προσπάθειά του ! Επιβραβεύστε κάθε σωστή απάντησή του και όλες τις θετικές συμπεριφορές. Δείξτε του πόσο περήφανη σας κάνει. Στηρίξτε το στα πρώτα του βήματα στον κόσμο της γνώσης και στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του. Η δική σας υποστήριξη είναι πιο σημαντική από κάθε αυτοκόλλητο του δασκάλου.

Η. Ημερομηνίες , προγράμματα , εκδηλώσεις. Να ενημερώνεστε τακτικά από την εκπαιδευτικό της τάξης για όσα προγραμματίζει το σχολείο ή η τάξη και να προσέρχεστε έγκαιρα.

Θ. Θρανίο. Στο δημοτικό σχολείο τα παιδιά έχουν τον προσωπικό τους χώρο, το θρανίο τους. Θυμίζουμε τακτικά στα παιδιά πως θα πρέπει να μη λερώνουν, να μην αφήνουν φαγητό στο κάτω μέρος του και να μην μετακινούν το θρανίο τους.

Ι. Ικανότητες και απαιτήσεις.  Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ικανότητες, διαφορετικό ρυθμό να κατανοεί και να μαθαίνει αλλά και τον προσωπικό του τρόπο να εκτελεί κάποιες εργασίες. Σεβαστείτε το και μην έχετε απαιτήσεις που ίσως το πληγώνουν ή το απογοητεύουν.

Κ. Κανόνες. Τα παιδιά λειτουργούν καλύτερα όταν γνωρίζουν το πλαίσιο που ρυθμίζει τη συμπεριφορά τους μέσα στο σχολείο. Καλό θα είναι να ενημερωθείτε για τους κανόνες του σχολείου και της σχολικής τάξης.

Λ. Λογοτεχνία για παιδιά. Αγοράστε εξωσχολικά βιβλία και ζητήστε από τον εκπαιδευτικό να σας προτείνει βιβλία κατάλληλα για το επίπεδο του παιδιού. Θα βοηθήσουν το παιδί να εξελίξει τις ικανότητές του στην ανάγνωση αλλά και στην ορθογραφία. Μπορείτε να πάτε μαζί με το παιδί σε ένα βιβλιοπωλείο για να διαλέξετε βιβλία κοντά στα ενδιαφέροντά του.

Μ. Μάθημα. Στο ελληνικό σχολείο ο χρόνος διδασκαλίας είναι κατανεμημένος σε διδακτικά δίωρα και διδακτικές ώρες.  Η διάρκεια μίας διδακτικής ώρας είναι 40 λεπτά (αναλυτικά δείτε ενότητα Δραστηριότητες μαθητών/ πρόγραμμα).  To μάθημα ξεκινάει αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι και όλοι οι μαθητές / μαθήτριες είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται στην αίθουσα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ν. Νομοθεσία. Η λειτουργία των ελληνικών δημοτικών σχολείων καθορίζεται από τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε  τον ιστότοπο  http://dipe.ilei.sch.gr/ekpth/nomothesia.htm

Ξ. Ξενοφοβία και ρατσισμός.  Τα περισσότερα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, όμως είναι σύνηθες το φαινόμενο να  αναπτύσσουν ρατσιστικές συμπεριφορές  (δηλαδή κάνουν διακρίσεις ή προσβάλλουν συμμαθητές τους από άλλη χώρα). Αυτό σε ένα μεγάλο ποσοστό οφείλεται σε συμπεριφορές που αντιγράφουν από ενήλικες. Σε οποιαδήποτε περίπτωση ρατσιστικές συμπεριφορές θεωρούνται απαράδεκτες, ειδικά στο χώρο του σχολείου και για το λόγο αυτό θα καταδικάζονται με κάθε παιδαγωγικά αποδεκτό τρόπο.

Ο. Οργάνωση. Προσπαθήστε να υπάρχει μια σταθερότητα και μια καθημερινή ρουτίνα ειδικά σε θέματα φαγητού, διαβάσματος και ύπνου για τα παιδιά. Οργανώστε με τέτοιο τρόπο το χρόνο σας έτσι ώστε να μπορείτε να ασχοληθείτε εποικοδομητικά με το παιδί σας  αλλά και με τις δικές σας ανάγκες.

Π. Πρωινό. Φροντίστε το παιδί σας να μη φεύγει ποτέ από το σπίτι με άδειο στομάχι. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν έχουν φάει κάτι θρεπτικό το πρωί ενώ  όταν πεινάνε νιώθουν εκνευρισμένα και δεν συγκεντρώνονται εύκολα. Όμως μην το παρακάνετε γιατί ίσως να ανακατευτούν και  κάνουν εμετό.

Ρ. Ρωτήστε το παιδί. Ερωτήσεις  για τη μέρα του στο σχολείο και για την καθημερινότητα του παιδιού είναι πολύ σημαντικές.  Διάβασε δυνατά στην τάξη ; Τι έμαθε στα μαθηματικά ; Με ποιον έπαιξε στο διάλειμμα ; Ακούστε προσεκτικά όταν το παιδί σας μιλάει για όλα όσα το απασχολούν και συζητήστε μαζί για ό,τι το προβληματίζει.

Σ. Συγκεντρώσεις γονέων. Φροντίστε να παρακολουθείτε όλες τις συγκεντρώσεις της τάξης. Ενημερωθείτε για την πρόοδο του παιδιού σας, διαβάστε προσεκτικά το φάκελό του. Επικοινωνήστε με τη δασκάλα και μοιραστείτε μαζί της τις σκέψεις σας ή ζητήστε διευκρινήσεις για όσα σας προβληματίζουν.

Τ. Τσάντα για το σχολείο. Συμβουλέψτε το παιδί να φοράει την τσάντα του με λυγισμένα γόνατα και να σας ενημερώσει αμέσως για πόνους στην πλάτη. Μπορείτε να επιλέξετε μια τσάντα με φαρδιά λουριά και ζώνη στη μέση για καλύτερη κατανομή του βάρους. Οι τσάντες με ροδάκια  είναι επίσης μια καλή επιλογή. Φυλάξτε το τσαντάκι του νηπιαγωγείου για  μεταφορά φαγητού και αντικειμένων του παιδιού σε εκδρομές και περιπάτους.

Υ. Υστερία ; Όχι, ευχαριστώ…  Προσπαθήστε να μη φωνάζετε και να μην οργίζεστε, τόσο σε διαφωνίες σας με το παιδί όσο και με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά σας θεωρούν πρότυπο και θα αντιγράψουν τη συμπεριφορά σας. Όταν οργίζεστε ματαιώνετε την προσπάθεια του παιδιού και το μειώνετε.  Ερχόμενοι σε σύγκρουση με το δάσκαλο, θα προκαλέσετε αρνητικό κλίμα, σύγχυση και θα απαξιώσετε τον εκπαιδευτικό στα μάτια του παιδιού. Λύστε τις διαφωνίες σας ήρεμα και διακριτικά.

Φ. Φαγητό στο σχολείο. Πακετάρετε το φαγητό σε πλαστικά δοχεία που κλείνουν αεροστεγώς. Αποφεύγετε τροφές που είναι ευπαθείς και αλλοιώνονται εύκολα. Μην δίνετε στα παιδιά ανθυγιεινές τροφές.

Χ. Χαμογελάστε !  Το πρωινό ξύπνημα και η ετοιμασία για το σχολείο μπορεί να αγχώσουν το παιδί και το άγχος αυτό μεταφέρεται στην τάξη. Φροντίστε το παιδί να κοιμάται νωρίς  και ετοιμάστε μαζί την τσάντα του και τα ρούχα του από το προηγούμενο βράδυ. Οι πρωινές αγκαλιές και τα χαμόγελα καθησυχάζουν το παιδί και το στέλνουν πιο ήρεμο στην τάξη.

Ψ. Ψυχολογία του παιδιού. Προσπαθήστε να είστε σε θέση να κατανοείτε την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού σας, γνωρίστε τις ανάγκες του και συζητήστε θέματα που σας απασχολούν (όπως η σχολική φοβία, η επιθετική συμπεριφορά κτλ.)  με τον εκπαιδευτικό της τάξης ή με κάποιον ειδικό.

Ω. Ώρα για παιχνίδι…  Μη φορτώνετε το παιδί με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. Σκεφθείτε ότι είναι δικαίωμά του να έχει ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι.